Rosas presenteert EXIT ABOVE en En Atendant op het Festival d'Avignon

Gepubliceerd op 26.06.2023, 16:02

Dit jaar is Rosas uitgenodigd op Festival d'Avignon met niet één, maar twee producties! Van 6 tot 13 juli presenteren we EXIT ABOVE (2023), gevolgd door En Atendant (2010), van 14 tot 25 juli.

13 jaar geleden ging En Atendant in première in het Cloître des Célestins in Avignon. We zijn verheugd over deze buitengewone kans om de herneming van de voorstelling op precies dezelfde locatie te presenteren! 

De nieuwste Rosas creatie, EXIT ABOVE, wordt opgevoerd in La FabricA.

En Atendant

Met En Atendant nam Anne Teresa De Keersmaeker in 2010 de polyfone muziek van de Ars Subtilior als uitgangspunt voor de ontwikkeling van een nieuwe danstaal. Deze voorstelling, oorspronkelijk gecreëerd voor het Cloître des Célestins tijdens het festival van Avignon, lag aan de basis van haar principes “my walking is my dancing”, en “my talking is my dancing”, en was een vertrekpunt voor een hernieuwde bevraging van de lichamelijke architectuur in relatie tot muziek. 

De Ars Subtilior, een complexe en intellectuele muziekvorm uit de 14de eeuw die uitgaat van een dissonante, onverwachte gelaagdheid, ontwikkelde zich op de puinhopen van de pest en de Kerk, op het moment dat de sociale, politieke en religieuze pijlers van de middeleeuwse samenleving versplinterden. Vandaag lijkt die ontreddering actueler dan ooit. In de hedendaagse complexiteit van keuzes, in de ongrijpbaarheid van wat ons overkomt, staat de vraag naar onze lichamelijkheid, onze sterfelijkheid opnieuw centraal.

EXIT ABOVE - after the tempest / d'après la tempête / naar de storm

In EXIT ABOVE keert Anne Teresa De Keersmaeker op haar stappen terug: naar de wortels van dans, de wortels van de Westerse popmuziek. ‘My walking is my dancing’ is al sinds haar vroegste werk een van haar leidende principes: wandelen als primaire vorm van beweging, de 'signature move' van de menselijke soort, ons zo vertrouwd dat we er zelden bij stilstaan. Ook muzikaal onderneemt De Keersmaeker een tocht richting een startpunt, dat eigenlijk een snijpunt is: de wortels van de popmuziek, de blues, met zijn mysterieuze ‘blue notes’, een grijze zone tussen mineur en majeur, tussen verdriet en vreugde. Het vertrekpunt voor de voorstelling is Walking Blues van de legendarische bluesartiest Robert Johnson, al voert de tocht terug tot de bekendste 19e eeuwse singer-songwriter, met Der Wanderer van Schubert. De jonge Vlaamse singer-songwriter met Ethiopische roots Meskerem Mees, zal een reeks uitgeklede adaptaties, permutaties en doorwerkingen van ‘walking songs’ componeren, samen met Jean-Marie Aerts, de geluidsarchitect van de legendarische Belgische 80s rockformatie TC Matic rond Arno, en met danser en gitarist Carlos Garbin.

In EXIT ABOVE komen het wandelen als oerbeweging en de blues als muzikale oorsprong elkaar tegen. Choreografisch werkt De Keersmaeker altijd van het organisch openplooien van eenvoudig bewegingsmateriaal naar ruimtelijke en fysieke complexiteit, volgens de lijnen van de geometrie. EXIT ABOVE bespeelt het spanningsveld tussen samen stappen ('marching together') en ‘stepping out’ (eruit stappen), tussen het solitair-romantische ‘wandern’ en het politieke potentieel van een groep ongewapende mensen die samen stappen, het individuele en het collectieve, de lijn en de cirkel. De Keersmaeker traceert de voetsporen van iconische wandelaars en verkent het politiek-subversieve potentieel van wandelen, collectief en solitair. Wandelen staat fundamenteel haaks op de hegemonie van functionaliteit en efficiëntie. Het is een vorm van inspanning die niets voortbrengt behalve het verstrijken van tijd en het doorkruisen van de ruimte. Maar ook gedachten en mijmeringen die tonen hoezeer onze binnenwereld ook een landschap is, dat zich vaak enkel te voet laat doorkruisen.

Meer infomatie via de website van het Festival d'Avignon.

En Atendant, van  14 tot 25 juli, Cloître des Célestins - Festival d'Avignon, Frankrijk

EXIT ABOVE - after the tempest / d'après la tempête / naar de storm van 6 tot 13 juli, La FabricA - Festival d'Avignon, Frankrijk

EXIT ABOVE
after the tempest / d'après la tempête / naar de storm

Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin / Rosas

Choreografie
Anne Teresa De Keersmaeker

Gecreëerd met en gedanst door
Abigail Aleksander, Jean Pierre Buré, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos, Rafa Galdino, Carlos Garbin, Nina Godderis, Solal Mariotte, Meskerem Mees, Mariana Miranda, Ariadna Navarrete Valverde, Cintia Sebők, Jacob Storer

Muziek
Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin

Muziek uitgevoerd door
Meskerem Mees, Carlos Garbin

Scenografie
Michel François

Licht
Max Adams

Kostuums
Aouatif Boulaich

Tekst en lyrics
Meskerem Mees, Wannes Gyselinck

Dramaturgie
Wannes Gyselinck

Repetitieleiding
Cynthia Loemij, Clinton Stringer

Artistieke coördinatie en planning
Anne Van Aerschot

Assistente van de Artistiek Directeur
Martine Lange

Tourmanager
Bert De Bock

Technisch directeur 
Freek Boey

Assistent technisch directeur
Jonathan Maes

Technici
Jonathan Maes, Quentin Maes, Thibault Rottiers

Geluid 
Alex Fostier

Coördinator kostuums ad interim 
Emma Zune
Geassisteerd door Els Van Buggenhout

Kleedster
Els Van Buggenhout

Naaisters 
Chiara Mazzarolo, Martha Verleyen

Productie
Rosas

Coproductie
Concertgebouw Brugge, De Munt / La Monnaie (Brussel), Internationaal Theater Amsterdam, Le théâtre Garonne (Toulouse), GIE FONDOC OCCITANIE (Le Parvis Tarbes, Scène nationale ALBI Tarn, Le Cratère Alès, Scène nationale Grand Narbonne, Théâtre Garonne)

Wereldpremière
31 mei 2023, Théâtre National Wallonie-Bruxelles, Brussel
gepresenteerd door Théâtre National Wallonie-Bruxelles, De Munt/ La Monnaie, Kaaitheater en Kunstenfestivaldesarts

Met steun van Dance Reflections by Van Cleef & Arpels

Deze productie wordt gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, in samenwerking met Casa Kafka Pictures - Belfius.

Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en door de stichting BNP Paribas.


En Atendant
Anne Teresa De Keersmaeker / Rosas

Choreografie
Anne Teresa De Keersmaeker

Gedanst door
Boštjan Antončič, Sophia Dinkel, Carlos Garbin, Marie Goudot, Cynthia Loemij, Mark Lorimer/Michaël Pomero, Sandy Williams, Sue-Yeon Youn

Gecreëerd in 2010 met
Boštjan Antončič, Carlos Garbin, Cynthia Loemij, Mark Lorimer, Mikael Marklund, Chrysa Parkinson, Sandy Williams, Sue-Yeon Youn

Muziek
...L(ÉLEK)ZEM..’ - Istvan Matuz
En Atendant, souffrir m’estuet (ballade) - Filippo da Caserta
Estampie En Atendant 2 (2010) - Bart Coen
Sus un’ Fontayne (virelai) - Johannes Ciconia
Je prens d’amour noriture (virelai) - anoniem
Esperance, ki en mon coeur - anoniem

Ensemble
Cour et Cœur

Muzikale leiding 
Bart Coen 

Muzikanten
Michael Schmid : fluit 
Bart Coen : blokfluiten
Thomas Baeté : vedel
Annelies Van Gramberen / Lieselot De Wilde: zang

Scenografie
Michel François

Kostuums
Anne-Catherine Kunz

Repetitie leiding 
Fumiyo Ikeda

Assistenten herneming
Femke Gyselinck, Fumiyo Ikeda, Cynthia Loemij, Chrysa Parkinson, Michaël Pomero

Musicologisch advies
Felicia Bockstael

Technisch directeur  
Freek Boey

Assistent technisch directeur
Jonathan Maes

Artistieke coördinatie en planning 
Anne Van Aerschot

Tourmanager
Jolijn Talpe

Coördinator kostuums ad interim 
Emma Zune
Geassisteerd door Els Van Buggenhout 

Kleedster
Emma Zune

Technicus
Jan Balfoort

Productie
Rosas

Coproductie
De Munt / La Monnaie (Brussel), Festival Grec (Barcelona), Grand Théâtre de Luxembourg, Théâtre de la Ville (Parijs), Festival d’Avignon, Concertgebouw Brugge

Wereldpremière
Festival d'Avignon, Cloître des Célestins, 9 juli 2010

Duur
1:35

Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en door de stichting BNP Paribas.